Slavomír Hořínka (*1980)
Skladatel, který s manželkou a čtyřmi dětmi žije a tvoří v Praze. Ve své tvorbě se zaměřuje na redukci použitých prostředků a průzračnost hudební struktury. Jako výchozí materiál používá často melodické linie, harmonii, nebo rytmickou strukturu odvozenou z analýzy zvuku nebo hudby „bez copyrightu” (chorál, etnická hudba apod.) Ve skladbách z poslední doby také zkoumá staré nástroje a prostorový aspekt hudby.
Hořínka působí jako docent na katedře skladby Hudební a taneční fakulty Akademie múzických umění v Praze (HAMU). Vystudoval housle na Konzervatoři Pardubice a následně skladbu na HAMU v Praze ve třídě prof. Ivana Kurze. V roce 2008 získal doktorát pod vedením prof. Hanuše Bartoně. Jeho díla pravidelně uvádí Orchestr BERG a zazněla také v podání České filharmonie, Pražské komorní filharmonie, Moens Ensemble, Bennewitzova kvarteta, souboru Capella Mariana, Solamente Naturali a dalších domácích i zahraničních těles. Spolupracuje také s předními sólisty (např. Sophia Jaffé, Barbora Sojková, Tomáš Král, Tomáš Jamník). Věnuje se také vedení netradičních kompozičních workshopů pro děti.
Skladatel, který s manželkou a čtyřmi dětmi žije a tvoří v Praze. Ve své tvorbě se zaměřuje na redukci použitých prostředků a průzračnost hudební struktury. Jako výchozí materiál používá často melodické linie, harmonii, nebo rytmickou strukturu odvozenou z analýzy zvuku nebo hudby „bez copyrightu” (chorál, etnická hudba apod.) Ve skladbách z poslední doby také zkoumá staré nástroje a prostorový aspekt hudby.
Hořínka působí jako docent na katedře skladby Hudební a taneční fakulty Akademie múzických umění v Praze (HAMU). Vystudoval housle na Konzervatoři Pardubice a následně skladbu na HAMU v Praze ve třídě prof. Ivana Kurze. V roce 2008 získal doktorát pod vedením prof. Hanuše Bartoně. Jeho díla pravidelně uvádí Orchestr BERG a zazněla také v podání České filharmonie, Pražské komorní filharmonie, Moens Ensemble, Bennewitzova kvarteta, souboru Capella Mariana, Solamente Naturali a dalších domácích i zahraničních těles. Spolupracuje také s předními sólisty (např. Sophia Jaffé, Barbora Sojková, Tomáš Král, Tomáš Jamník). Věnuje se také vedení netradičních kompozičních workshopů pro děti.
Slavomír Hořínka (*1980)
A composer who works and lives in Prague (Czech Republic) with his wife and four children. He is composing music focused primary on reducing of means and transparence of structure. As material he often uses melodic line, harmony or rhythm derived from sound analysis or music without copyright (plainchant, ethnic music etc.). In his most recent works, he has explored early instruments and the spatial aspect of music.
Slavomír Hořínka is associate professor at composition department of the Academy of Performing Arts in Prague (HAMU). He graduated as a violinist from the Pardubice Conservatoire (Czech Republic). Following that he studied composition at the Prague Academy of Performing Arts with Ivan Kurz (1999–2004). In 2008, he graduated with a PhD in composition under the guidance of Hanuš Bartoň. His compositions have been performed by the Czech Philharmonic, the BERG Orchestra, the Bennewitz Quartet, Cappella Mariana, Tiburtina Ensemble, Solamente naturali and others on major stages both at home and abroad. He is also devoted to leading non-traditional composition workshops for children.
A composer who works and lives in Prague (Czech Republic) with his wife and four children. He is composing music focused primary on reducing of means and transparence of structure. As material he often uses melodic line, harmony or rhythm derived from sound analysis or music without copyright (plainchant, ethnic music etc.). In his most recent works, he has explored early instruments and the spatial aspect of music.
Slavomír Hořínka is associate professor at composition department of the Academy of Performing Arts in Prague (HAMU). He graduated as a violinist from the Pardubice Conservatoire (Czech Republic). Following that he studied composition at the Prague Academy of Performing Arts with Ivan Kurz (1999–2004). In 2008, he graduated with a PhD in composition under the guidance of Hanuš Bartoň. His compositions have been performed by the Czech Philharmonic, the BERG Orchestra, the Bennewitz Quartet, Cappella Mariana, Tiburtina Ensemble, Solamente naturali and others on major stages both at home and abroad. He is also devoted to leading non-traditional composition workshops for children.
AWARDS
2020 Special Award for Czech Composition in Musica Nova Competition (Murmurings)
2017 Special Award for Czech Composition in Musica Nova Competition (Shining Wounds)
2015 Chairman Prize in the Czech Philharmonic Orchestra Competition for A Pocket Guide to Bird Flight
2010 NUBERG prize for composition Lacrimosa
2008 Josef Hlávka’s prize (Let the Heart be a Torch)
2007 OSA annual award for "the most successful young author of classical music"
2004 Gideon Klein’s prize for composition Shirei Ahava
2004 Generace – 1st prize for composition Shirei Ahava
2003 Generace – absolute winner and Janáček’s prize for composition Two Sheets from Manyoshu
SELECTED COMMISSIONS
2025 Prague Spring (Grain, Chaff and Fire)
2024 MusicOlomouc (The Unbridgeable Gulf)
2022 Spitfire Company & Berg Orchestra (So Silent Till)
2021 Czech Philharmonic Orchestra (Rejoice III)
2021 Czech Radio (Splinters Under My Skin)
2020 Prague Spring Competition (Four)
2018 Berg Orchestra (chamber ver. of A Pocket Guide to Bird Flight)
2017 Czech Radio (Shining Wounds)
2016 International Music Festival Concentus Moraviae (Words Without Thoughts)
2015 Berg Orchestra (Aevum)
2014 Bennewitz Quartet (Songs of Immigrants)
2014 Capella Mariana (Miserere)
2013 Czech Radio (Dying of Love)
2012 International Festival of Orthodox Music Archaion kallos (Cherubic Hymn)
2012 Berg Orchestra (Magnificat)
2010 International Music Festival Moravian Autumn (Seven Words)
2009 Prague Spring Competition (Awakening)
2008 Kyoto International Music Students Festival (Maranatha!)
2006 Czech Philharmonic Orchestra (Psalm)
PRESS
recenze Tak tiše až od J.Hermana pro Divadelní noviny 31.10.2022
článek B. Klepala o Tak tiše až v HIS VOICE 14.9.2022
rozhovor pro Opera+ 20.1.2021
recenze na koncert Prostor v prostoru v časopise Harmonie 2.10.2020
rozhovor pro Universitas 5.8.2019
rozhovor s Ivou Oplištilovou z CMQ v HIS Voice 24.7.2019
interview for Czech Music Quarterly 2019/2
recenze knihy ZVUKOPROSTOR – PROSTOROZVUK v Hudebních rozhledech 2019/06
rozhovor pro KlasikaPlus.cz 10.6.2019
Článek o toufarovském projektu v České filharmonii v časopise Harmonie 13.2.2019
PHOTOS
© Karel Šuster
2020 Special Award for Czech Composition in Musica Nova Competition (Murmurings)
2017 Special Award for Czech Composition in Musica Nova Competition (Shining Wounds)
2015 Chairman Prize in the Czech Philharmonic Orchestra Competition for A Pocket Guide to Bird Flight
2010 NUBERG prize for composition Lacrimosa
2008 Josef Hlávka’s prize (Let the Heart be a Torch)
2007 OSA annual award for "the most successful young author of classical music"
2004 Gideon Klein’s prize for composition Shirei Ahava
2004 Generace – 1st prize for composition Shirei Ahava
2003 Generace – absolute winner and Janáček’s prize for composition Two Sheets from Manyoshu
SELECTED COMMISSIONS
2025 Prague Spring (Grain, Chaff and Fire)
2024 MusicOlomouc (The Unbridgeable Gulf)
2022 Spitfire Company & Berg Orchestra (So Silent Till)
2021 Czech Philharmonic Orchestra (Rejoice III)
2021 Czech Radio (Splinters Under My Skin)
2020 Prague Spring Competition (Four)
2018 Berg Orchestra (chamber ver. of A Pocket Guide to Bird Flight)
2017 Czech Radio (Shining Wounds)
2016 International Music Festival Concentus Moraviae (Words Without Thoughts)
2015 Berg Orchestra (Aevum)
2014 Bennewitz Quartet (Songs of Immigrants)
2014 Capella Mariana (Miserere)
2013 Czech Radio (Dying of Love)
2012 International Festival of Orthodox Music Archaion kallos (Cherubic Hymn)
2012 Berg Orchestra (Magnificat)
2010 International Music Festival Moravian Autumn (Seven Words)
2009 Prague Spring Competition (Awakening)
2008 Kyoto International Music Students Festival (Maranatha!)
2006 Czech Philharmonic Orchestra (Psalm)
PRESS
recenze Tak tiše až od J.Hermana pro Divadelní noviny 31.10.2022
článek B. Klepala o Tak tiše až v HIS VOICE 14.9.2022
rozhovor pro Opera+ 20.1.2021
recenze na koncert Prostor v prostoru v časopise Harmonie 2.10.2020
rozhovor pro Universitas 5.8.2019
rozhovor s Ivou Oplištilovou z CMQ v HIS Voice 24.7.2019
interview for Czech Music Quarterly 2019/2
recenze knihy ZVUKOPROSTOR – PROSTOROZVUK v Hudebních rozhledech 2019/06
rozhovor pro KlasikaPlus.cz 10.6.2019
Článek o toufarovském projektu v České filharmonii v časopise Harmonie 13.2.2019
PHOTOS
© Karel Šuster